fbpx

Ogarnij finanse firmowe czyli jak planować finanse w firmie

Wysłuchaj odcinek

Listen to „Ogarnij finanse firmowe” on Spreaker.

Z tego nagrania zrozumiesz, że model finansowy jest Ci niezbędny jeśli chcesz zarabiać w biznesie.

Dowiesz się:

  1. Dlaczego księgowość nie pomoże Ci zwiększać zysków
  2. Nauczysz się układać swój budżet w oparciu o zarządczy rachunek wyników
  3. Pokażę Ci kiedy zacząć skalować biznes

Pobierz pełną transkrypcję z tego nagrania [KLIKNIJ]

Twoja firma przyniesie ponadprzeciętne, pewne i przewidywalne zyski, kiedy połączysz dobry model biznesowy z modelem finansowym. W Polsce firmy bankrutują dlatego, że w ogóle nie mają modelu finansowego, a ich model biznesowy jest lichy.

Wystarczy, że zapoznasz się z trzema poniższymi zagadnieniami, a zdobędziesz wiedzę, jak poprawnie zarządzać finansami w swojej firmie.

I. Zrozumienie księgowości – najważniejsze, to byś uświadomił sobie, że księgowa nigdy nie pomoże Tobie zarabiać pieniędzy. Dlaczego? Ponieważ podlega ustawie o rachunkowości. Można powiedzieć więc, że jest urzędnikiem państwowym zatrudnionym w twojej firmie, za twoje pieniądze. Naliczenie należnego podatku jest kluczowym zadaniem działu księgowości.
Zestawienia, które prowadzi księgowość to przede wszystkim:
– rachunek zysków i strat, który jest prowadzony we wszystkich firmach. Polega na sprawdzeniu jakie odniosłeś przychody i odjęciu od tego wszystkich kosztów, które zgodnie z prawem są zakwalifikowane do kosztów. W efekcie pojawia się podatek PIT albo CIT, a w międzyczasie odprowadzany jest podatek VAT, który jest tzw. Podatkiem przechodnim.
– bilans, rozumiany jako zestawienie nakładów, wydatków lub kosztów z jednej strony i korzyści tj. zysków z drugiej strony.
– cashflow, czyli przepływy pieniężne w danym okresie czasu, wszystkie wpłaty, które fizycznie weszły do twojej firmy i wszystkie rzeczy, które wyszły z twojej firmy. Księgowość rzadko zajmuje się zestawieniem cashflow, jeśli jest tak w twoim przypadku, to polecam byś prowadził cashflow dla samego siebie.

Pierwszy obszar, czyli zrozumienie, że księgowość nie jest w stanie Tobie pomóc zoptymalizować twojej firmy. Ponieważ każda zmiana jest ryzykowna, może podpaść pod niezgodność z prawem i stanowiłaby zupełnie niepotrzebny dla działu księgowego problem, który ma po prostu tylko naliczyć podatek.

II. Zarządczy rachunek wyników – narzędzie do porównywania swojej firmy, do tworzenia bezpieczeństwa i przede wszystkim do takiego przekonania, że idziesz w dobrą stronę. Będzie to narzędzie, które jest tylko dla Ciebie, do którego dostęp będziesz miał tylko Ty. Na stronie www.zarabiamwbiznesie.pl przygotowałem dla Ciebie plik w Excelu, łącznie z instrukcją wideo, gdzie krok po kroku tłumaczę, jak go wypełnić. Zarządczy rachunek wyniku pozwoli Ci na zapisywanie wszelkich przepływów i zdarzeń finansowych w twojej firmie. Nie ma to nic wspólnego z księgowością. Jeżeli w tym rachunku wydasz z kieszeni pieniądze na obiad i nie weźmiesz faktury jakoby to było spotkanie z kontrahentem, możesz to w pełni całkowicie zapisać. Jeśli znajdziesz na ulicy 100 zł i stwierdzisz, że było to na placu twojej firmy, to też możesz sobie to wpisać do rachunku.
Elementy wchodzące w skład zarządczego rachunku wyników:
• Źródła przychodu – zatem sprzedaż towarów, usług, ewentualnie prowizje. Twoje przychody, uwaga takie, które pochodzą tylko i wyłącznie z twojego biznesu.
• Koszty zmienne, takie które zmieniają się tylko wtedy, kiedy powstaje sprzedaż, czyli kiedy powstaje przychód. Często nazywamy to kosztem sprzedaży.
• Marża – zysk na twoim produkcie lub usłudze. Powstaje przy odjęciu od przychodów kosztów zmiennych.
• Koszty stałe – są to koszty prowadzenia twojej działalności, koszty które nie zależą od twojego obrotu. (np. wynajem biura, wynagrodzenie pracownika, leasing)
• Ebitda – zysk jeszcze przed opodatkowaniem, amortyzacją i odsetkami, zwany zyskiem operacyjnym. Jest bardzo ważny, ponieważ pozwala porównać z sobą czysty biznes. Powstaje w wyniku odjęcia kosztów stałych od marży.
• Ebitd – zysk po odtrąceniu amortyzacji, czyli kosztów finansowania (np. koszty wyposażenia firmy)
• Zysk brutto – tworzony w wyniku odjęcia od ebitd odsetek, kosztów finansowania oraz podatku PIT i CIT.

Zarządczy rachunek wyników sprawi, że będziesz widział, czy masz dobrze funkcjonującą firmę i czy zarabia ona na swojej działalności. Na początku zachęcam do prowadzenia prywatnego arkuszu majątku netto, a później podłączenia go pod firmę.

III. Skalowanie – połączenie ze sobą dobrego modelu biznesowego z modelem finansowym. Jeżeli twoja firma, pracownik, bądź kategoria produktów przynosi zysk policzony, pewny i przewidywalny, to zaczynasz go skalować. Na stronie www.zarabiamwbiznesie.pl znajduje się narysowany przykład poprawnego skalowania zysku w firmie.

Zachęcam Cię do stworzenia dobrego modelu finansowego i biznesowego swojej firmy. Bez tego możesz nie zdawać sobie sprawy, że jedno stanowisko lub twoja firma przynosi dzisiaj kilkadziesiąt złotych straty. Jeżeli zaczniesz się kredytować czy lokować uczucia w beznadziejną rzecz to ta dźwignia obróci się przeciwko Tobie i spowoduje bankructwo.

Zapraszam Cię do pozostawienia komentarza pod tym artykułem. Jestem ciekaw twoich pytań, z przyjemnością się odniosę do nich i odpowiem na nie w jednym z kolejnych podcastów. Wierzę w Ciebie i wiem, że możesz prowadzić firmę, która przynosi ponadprzeciętne, pewne i przewidywalne zyski.

Mam dla Ciebie coś jeszcze:

Dziękuję Ci przyjacielu za twój czas. Wszystkiego zyskownego!

! Dołącz do newslettera „Zarabiam w Biznesie” aby w pierwszej kolejności otrzymać informację o publikacji nowych odcinków.

3 thoughts on “Ogarnij finanse firmowe czyli jak planować finanse w firmie”

  1. Pingback: Jak prowadzić budżet w firmie handlowej - Zarabiam w biznesie

  2. Pingback: Jak dobrze zaplanować budżet firmy na 2019 rok, nawet jeśli nigdy tego nie robiłeś! – Adam Grzesik

  3. Pingback: Jak dobrze zaplanować budżet firmy na 2019 rok, nawet jeśli nigdy tego nie robiłeś! - Adam Grzesik

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top