fbpx

Jak prowadzić firmę w kryzysie – cz.4: Nowi klienci – pozyskiwanie

Wysłuchaj odcinek

Kiedy zmieniają się zasady zawsze ktoś zyskuje, ktoś traci. Pandemia koronowirusa, zamrożenie gospodarki zbliżający się potężny kryzys gospodarczy dla jednych będzie zbawieniem, a dla innych porażką, może nawet bankructwem.

  • Jak prowadzić firmę, kiedy emocje szaleją?
  • Co robić, jakie decyzje podejmować i czym się kierować?
  • Jak zabezpieczyć nie przed stratą klientów, jak pozyskać nowych i wreszcie jak wyprzedzić konkurencję?

Z odpowiedziami na te pytania postaram się zmierzyć w pięciu kolejnych odcinkach naszego podcastu!

Odcinek 1 – Bezpieczeństwo Finansowe [KLIKNIJ]

Odcinek 2 – Decyzje Pracownicze [KLIKNIJ]

Odcinek 3 – Aktualni Klienci – aktywacja [KLIKNIJ]

Odcinek 4 – właśnie go odkrywasz

Odcinek 5 – plan wyjścia z kryzysu [WKRÓTCE]

W tym odcinku (część 4 z 5) odpowiadam na pytania dotyczące pozyskiwania nowych klientów dla Twojej firmie.

Odwiedź stronę AdamGrzesik.pl/BLOG i pobierz poradnik z wsparciem kryzysowym [kliknij]

Wybierz co lubisz: do słuchania 🎧 | do oglądania 💻| do czytania 🗞

 

💻 Zapraszam do oglądania:

 

 
 

🗞 Zapraszam do czytania (transkrypcja z nagrania):

Drogi przedsiębiorco! Dzisiaj bardzo wyjątkowy odcinek z cyklu „Jak działać, jak zarządzać firmą w czasie kryzysu?” – „Pieniądze, pracownicy, klienci i plan działań”.

Rozmawialiśmy ostatnio o tym, co zrobić, jak reaktywować, jak przywiązać do siebie, sprawić, żebyśmy byli pierwszą myślą w głowach naszych klientów, kiedy ten kryzys się skończy. Teraz zastanówmy się, czy możemy wyjść szerzej, czy możesz zbudować nową publiczność, czy możesz stać się osobą popularną, czy możesz w odróżnieniu od twojej konkurencji w sposób bardzo pozytywny zaistnieć w umysłach klientów.

Myślę, że taką rzeczą, o której powinieneś wiedzieć, z której powinniśmy bardzo mocno sobie zdawać sprawę, jest to, że kiedy ludzie siedzą w domach, pozamykani na cztery spusty, kiedy przeglądają Netflixa, telewizję i scrollują sobie Internet, to również zatrzymują się w mediach społecznościowych takich jak LinkedIn, Instagram, TikTok, Facebook, Snapchat, być może YouTube lub twoja strona internetowa. O ile mnóstwo firm, mnóstwo twojej konkurencji przenosi się do Internetu, robi dużo zamieszania, przychodzi z ofertami, niektórzy – nazwijmy to – „żebrzą”, inni starają się coś na siłę sprzedać, to ty mógłbyś być osobą ciekawą. I taką rzeczą, do której będę was bardzo zachęcał, będzie to, jak zrobić cztery różne rzeczy, by być osobami czy firmami bardzo ciekawymi.

Podzielimy sobie to na cztery fragmenty. Pierwszym będą takie sprytne i proste podpowiedzi na blogu, w poradnikach video, w podcastach, w live’ie, o tym już trochę mówiliśmy. Po drugie – jak stworzyć społeczność, jak założyć dobrą grupę na WhatsAppie, na Facebooku, czy może jakieś spotkanie mastermindowe? Po trzecie – jak budować osobistą relację poprzez rozmowy, konsultacje, linie wsparcia, biuro obsługi klienta, tematy związane z telefonami, ze zdalną pomocą klientom. Czwarty punkt – jak ich zainspirować, dać im nadzieję, aktywność, jak być po prostu fajnym.

Jeżeli słuchasz tego podcastu, to bardzo cię zachęcam do tego, żebyś zajrzał również na mój kanał na YouTubie, odnalazł podcast „Zarabiam w biznesie” i odcinek zatytułowany „Jak zarządzać firmą w czasie kryzysu – nowi klienci”. To właśnie w tym odcinku są slajdy, pokazuję prezentację wideo. Ona jest również dostępna na stronie zarabiamwbiznesie.pl.

Jedną z rzeczy, które możesz zrobić, jest wproszenie się do kogoś na live’a. Jeżeli jesteś fajnym ekspertem, fajnym specjalistą i jest ktoś, kogo twoja wiedza i to, co masz w głowie, może zainteresować (jego i jego publiczność), to dobrze jest skontaktować się z taką osobą. Zadzwonić, napisać do niej i zaproponować, żebyście poprowadzili razem live’a. Ty jesteś gościem, ktoś robi z tobą wywiad, trafiasz do nowej społeczności, a z kolei ta społeczność przychodzi do ciebie na twoją stronę, fanpage’a, na twoje konto na Instagramie. Sprawdzają cię i jeżeli masz tam rzeczy, o których już mówiliśmy, czyli takie użyteczne – wszystko to, co przygotowałeś w poprzednim wideo, w poprzednim nagraniu, w części trzeciej planowania współpracy z klientami – to oni u ciebie już zostaną.

Na zdjęciu WojciechBizub.pl [kliknij]

Co możesz dalej? Tak jak ty się wprosiłeś, tak samo możesz zaprosić eksperta, zastanawiając się jednocześnie nad tym, czego potrzebują twoi klienci. Ja na przykład robię live’y. Jeśli zajrzysz na mój profil, to zobaczysz, że są tam live’y z księgowym, z importerem z Chin. Są live’y z takim wizjonerem, który szuka okazji inwestycyjnych i pokazuje, jak można sobie zarabiać. Te wszystkie live’y zbierają po 5, 6, 7 tysięcy wyświetleń i ludzi, którzy to widzą, bo są tego ciekawi, po czym dodają moją stronę do obserwowanych.

Przykład salonu kosmetycznego. To jest taki temat, kiedy możesz pokazać swoich pracowników jako ekspertów. Moja żona Ania, która współprowadzi salon kosmetyczny, zaprosiła właśnie na takiego live’a, którego można zorganizować na Facebooku, Instagramie, YouTubie, naszą makijażystkę Tatianę. Zrobiły sobie wywiad, pokazując tym paniom po kolei, jak można sobie zrobić najprostszą rzecz: zadbać o zwykły makijaż.

Następną rzeczą, jeśli już jesteśmy przy sprytnych poradach, podpowiedziach, które wrzucisz na blog, na poradniki itd., jest zastanowienie się nad tym, czego twoi klienci potrzebują. Przykłady z Internetu: panie mają manicure hybrydowy, w pewnym momencie lakier pęka/ Jak mogą go samodzielnie zdjąć? Jak zrobić peeling, jak zadbać o twarz?

Ostatnio oglądałem porady pana, który jest trenerem personalnym. Pokazywał, jak sobie samodzielnie zrobić przyłbicę z przeźroczystej okładki, mając do dyspozycji nożyczki i zszywacz do paznokci. Możesz też stworzyć wyzwanie. Np. raz w tygodniu zrobisz jakieś wyzwanie dla swoich klientek czy klientów, w formie porady albo podpowiedzi.

Możesz też stworzyć wyzwanie. Np. raz w tygodniu zrobisz jakieś wyzwanie dla swoich klientek czy klientów, w formie porady albo podpowiedzi

Genialną rzeczą jest coś, co znalazłem w Internecie – „Jak prawidłowo używać maseczek?”. Ludzie sobie czytają po kolei punkty, jak założyć i nosić maseczkę w trzech krokach, jak zdjąć ją i zdezynfekować, a na dole pisze: „Dołącz do nas na Facebooku. Szyjemy maseczki. Bielsko-Biała”.

Mam dla ciebie użyteczną rzecz – gdzie znaleźć rzeczy, którymi interesują się twoi klienci. Strona nazywa się answerthepublic.com. Tam należy wybrać język polski , wpisać hasło ze swojej branży, na przykład „hydraulik”, „mechanika samochodowa”, „naprawa samochodów” i on ci generuje zapytania, z którymi przychodzą klienci do Internetu.

Następne poradniki – mój bardzo fajny klient, Gym Break, bardzo polecam obserwowanie go. Trener personalny pokazuje, jak podczas pozostawania w domu zrobić w warunkach domowych prawidłową deskę, prawidłowe brzuszki, prawidłowe przysiady. Zamieszcza krótkie filmiki wideo, jest też na Instagramie i Facebooku.

Pamiętaj! Komuś, kto ogląda, nie bój się ofertować, nie bój się sprzedawać. On mówi: „Możesz zobaczysz więcej, bo mamy akurat przygotowany w dobrej cenie program treningowy na 28 dni”.

Kolejna rzecz na blogu – zastanów się, czego ludzie potrzebują. Teraz nagrywam to, co do ciebie mówię, czyli „Jak działać w kryzysie?”. Dokładnie ten sam temat znajdziesz na moim blogu, czyli „Jak działać w kryzysie – pomysły, plany, przyszłość czy inaczej bankructwa”. Kolejne kilkanaście tysięcy ludzi to przeczytało.

Inny sposób, który też wrzuciłem na bloga. Zebrałem wszystkie możliwe dofinansowania, umieściłem to na blogu z rynkami i nagle ludzie zaczęli mnie obserwować. [KLIKNIJ]

Mógłbym ci opowiadać i być gołosłownym, ale mam analitykę. Teraz, kiedy wchodzę w statystyki, jestem na platformie Spliker, gdzie umieszczam swoje podcasty. Stąd są one dystrybuowane na stronę App Podcast czy na stronę zarabiamwbiznesie.pl. W ciągu ostatnich dni pobrania materiałów i odsłuchy wzrosły o 40 procent. Kiedy wchodzę w statystyki i narzędzia na moich stronach na Facebooku, to widzę, że konkurencja śpi, nie zamieszcza postów albo są tam bardzo niskie zasięgi. Natomiast na stronach, używając tych technik, o których właśnie mówię w tym podcaście, mamy przyrosty 50 procent, 30 procent. Takie rzeczy się po prostu zaczynają dziać.

Mamy już opanowane sprytne i proste podpowiedzi. Następną rzeczą jest stworzenie społeczności. To jest albo stworzenie dobrej grupy na Facebooku lub na WhatsAppie albo przejście na platformę zoom.us i tworzenie tak zwanych mastermindów.

Dobre przykłady: ponad 2 tysiące ludzi kosmetyczek, strona nazywa się ARKANA Profesja. O ile większość grup jest taka, że ludzie siedzą, płaczą i niewiele się dzieje, to tutaj z kolei dają sobie porady, nagrywają live’y, wymieniają się najnowszymi rzeczami, spostrzeżeniami i uwagami. Genialnie działająca grupa.

Inną rzeczą, jaką możesz zrobić, jest np. bardzo popularna platforma, która pozwala na telekonferencję online – zoom.us. Instrukcję do tego, jak go uruchomić, znajdziesz na stronie vod.adamgrzesik.pl.

I teraz znowu: masz jakichś dobrych klientów i mówisz im „Słuchajcie, drodzy klienci, jestem do waszej dyspozycji. Jeśli macie ochotę o czymś porozmawiać, to jesteśmy pod tym linkiem na Zoomie i tu się możemy spotkać”. Żeby było ciekawiej, to tę transmisję z Zooma możesz również udostępnić (streamingować) w swoich social mediach. Ludzie reagują: „O kurde, możemy sobie pogadać”. W ten sposób być może ty jako ekspert zaczniesz udzielać konsultacji.

Kolejne elementy są związane z bardzo osobistą relacją, która jest mocną relacją. Mówiliśmy w poprzednim odcinku o banku przysług. To są tematy typu konsultacje, linia pomocy albo inaczej biuro obsługi klienta. I znowu wspaniały klient, Zdrowy Profil, przychodnia z Gdańska. Prosty post na Facebooku, oczywiście plus esemesy, plus maile. „Kochani pacjenci, zdajemy sobie sprawę, że obecna sytuacja jest dla was bardzo trudna, dlatego uruchomiliśmy dla was infolinię. Dietetyk kliniczny pracuje w poniedziałek – piątek od 13.00 do 15.00; psycholog kliniczny i psychoterapeutka”. Porada i jednocześnie budowanie sobie klientów.

Kto to jeszcze robi? Możesz sobie wejść na stronę the-first.pl – zamów sobie szybki audyt strony pod kątem SEO. Możesz wejść na moją stronę adamgrzesik.pl – „Hello, bezpłatna konsultacja, wypełnij ankietę”. W momencie tego nagrania 74 osoby w ciągu tego miesiąca wypełniły tę ankietę i moim zmartwieniem jest teraz to, kiedy ja dla nich znajdę czas, rozumiecie? To jest budowa osobistej relacji.

Co dalej? Może zrobić zwykły post albo pod jakimkolwiek postem, który umieszczasz na Facebooku, na dole napisać: „W każdej chwili służę pomocą, ale musisz wiedzieć, że twoje zaangażowanie jest kluczowe. Dbaj o to, zapraszam na konsultacje” i tutaj twój numer telefonu.

Kolejna rzecz – kiedy klient zadaje ci pytanie, np. na Facebooku, to nie musisz mu odpowiadać. Możesz mu napisać w komentarzu: „Super, ale ponieważ to jest bardziej złożony temat, to zapraszam cię, zadzwoń, pomogę”. W ten sposób „wymuszasz” takie określone działanie.

Kiedy sprzedajesz pewne rzeczy w trakcie konsultacji albo składasz oferty handlowe, być może według sposobu, którego uczę na „Szkole biznesu”, dostępnej także w wersji online, to się okazuje, że nagle możesz nieźle pohandlować. W przypadku salonu kosmetycznego, kiedy jest on zamknięty (mamy teraz obawy, czy klientki się nie przeniosą online, bo sprzedaż kosmetyków jest wyższa online niż zwyczajowo), dokładnie wykonując te działania, które teraz są.

Kiedy sprzedajesz pewne rzeczy w trakcie konsultacji albo składasz oferty handlowe, to się okazuje, że nagle możesz nieźle pohandlować.

Ą teraz otwórzmy drzwi inspiracji i zobaczmy, w jaki sposób mógłbyś jeszcze bardziej inspirować, dawać nadzieję, stymulować ludzi w social mediach. To mogą być proste wyzwania. Widziałem ostatnio coś takiego, że kosmetyczka wrzuciła temat czerwonej szminki i zrobiła prosty post, „Czy wiesz, że w USA w trakcie kryzysu w latach 30. zaobserwowano wzrost sprzedaży jednego produktu. Była to właśnie czerwona szminka”. Potem tłumaczy tzw. efekt czerwonej szminki i prosi, żeby dziewczyny zaczęły oznaczać swoje znajome i zaczęły publikować swoje zdjęcia z czerwoną szminką. I nagle mamy kilkadziesiąt komentarzy.

Następna inspiracja – jeśli nagrywasz podcast jak ja, to zrób sobie zdjęcie. Jak piszesz wpis blogowy, to pokaż to klientom, wrzuć do social mediów, że „Żyjemy, nagrywamy coś dla was, jesteśmy”.

Następna rzecz – to mogą być wyzwania. Znowu firma kosmetyczna – „Dziewczyny, dzisiaj wszystkie robimy sobie peelingi na twarzy” albo „Dzisiaj robimy sobie stopy”.

Mój kolega, który jest doktorem fizjoterapii, zrobił live’a i mówi: „Moi zwariowani, pozytywni klienci, pokażcie swoje pasje. Nie wiem czy wiecie, ale ja się zajmuję – uwaga, doktor fizjoterapii! – renowacją felg samochodowych”. Wow!

Gym Break, o których mówiłem, wymyślili wyzwanie z papierem toaletowym – „Toilet paper challenge”, czyli rób różne rzeczy z papierem toaletowym. Zakładam, że zobaczyłeś to wyzwanie gdzieś na Facebooku. Ludzie nagle zaczynają uczestniczyć, a dalej jest już bardzo prosta droga do remarketingu, do przekierowania u nich na kurs online.

Kolejne inspiracje – jesteś na jakiejś grupie, wymyśliłeś, że mógłbyś ludziom podoradzać – zacznij się bawić, zacznij robić live’y. Nie wiesz, jak to zrobić? Wejdź na vod.adamgrzesik.pl, tam masz pełną lekcję, jak przenieść się do świata online.

Ewa Chodakowska jest trenerem personalnym. Mało kto jednak wie, że jest również właścicielką Be Diet Catering firmy cateringowej. I znowu, daje wyzwanie – „Dziewczyny, musicie połączyć aktywność fizyczną tutaj, ale zerknijcie na tę stronę” – i już mamy przekierowanie.

Kolejny przykład – biuro tłumaczeniowe „Dogadamy.Cie”. Zapukali do mnie, zrobili ze mną webinar, poprosili, żeby poprowadził to dla ich klientów, potem to udostępnili. Byłem tym zachwycony, ale teraz widzę, że oni to robią dalej, z kolejnymi ekspertami. Co tydzień robią darmowe webinary. I oczywiście, albo ty możesz zaprosić kogoś do swojej firmy i zrobić webinar dla swoich klientów, albo ty się gdzie indziej wciśniesz.

Moja koleżanka jest stomatologiem. Gabinety stomatologiczne są pozamykane, ale stomatolodzy mają jakieś swoje patenty, jakieś swoje umiejętności, dotyczące tego, jak zmniejszyć stres, jak zmniejszyć poziom martwienia się. I proszę bardzo, zaczęła prowadzić zwykłe live’y, normalnie mówiąc do telefonu, właśnie o tym, jak zmniejszyć swój stres.

Inny przykład na Facebooku – Temida. Kobieta, prawniczka – zamiast zamknąć się w domu, zaczęła robić wideokonsultacje, ale żeby ściągnąć klientów na wideokonsultację, robi po prostu live’y, na których daje porady dotyczące generalnie wsparcia.

Mój klient Maciej Bis – tematy nieruchomości. Nieruchomości leżą w tym momencie z powodu kryzysu. One oczywiście odbudują się za 2 do 3 miesięcy i pewnie nawet będą droższe, bo ludzie będą chcieli chronić swoje pieniądze. Zobaczyłem jednak, że też jest zapraszany na różne live’y. Mówię: „Nie ma problemu, dzwonimy do Macieja. – Macieju, czy możesz do mnie przyjść? „Tak, oczywiście, Adamie, spotkam się z tobą, będę u ciebie”.

Na twoim miejscu zrobiłbym dzisiaj listę rzeczy. Oczywiście celem jest to, aby być w pamięci klienta, aby się pozytywnie zakorzenić. Zrobiłbym sobie taką listę inspiracji. Nagrywając mp3, ten podcast, również nagrywam wideo, w którym tłumaczę, podaję konkretne przykłady, jak to można sobie zrobić.

Celem jest to, aby być w pamięci klienta, aby się pozytywnie zakorzenić

Żeby zrobić sobie listę, zacznij od czegokolwiek. Możesz obserwować na Facebooku salon Piękne Ciało, mojego klienta – salon Kanon Piękna, następnego mojego klienta salon Ulala Day Spa albo Her Eyes, możesz obserwować moją stronę Adam Grzesik Trener, jeśli chodzi o Facebooka, Instagrama, LinkedIn.

Zwróć uwagę, bo ja wszystko, o czym mówię, wszystko to również robię. Jestem w realu dokładnie taki sam jak tutaj, kiedy staram się ciebie ponauczać. Jedyna różnica jest być może taka, że u mnie się wydarzył cud, czas podnieść dupę, czyli ja to robię, cały czas testuję nowe rzeczy i dzięki temu mam fajnych klientów.

I teraz bardzo ważna rzecz na koniec tego nagrania. Jeśli tylko jest jakakolwiek okazja, nie bój się niektórych rzeczy sprzedawać. Co to oznacza? Masz normalny sklep czy jakąś firmę usługową, zacznij sprzedawać bony na przyszłe usługi. Znowu – wejdź sobie na stronę salonpieknecialo.pl umieść tam bony. Możesz sobie kupić bony na przyszłe zabiegi, na vouchery.

Przygotuj im gotowe zestawy, np. zestaw kosmetyczny – 2 czy 3 produkty na wynos. Ja przygotowałem zestaw wychodzenia z kryzysu, czyli nagrałem wideo. Możesz wejść na stronę vod.adamgrzesik.pl i tam w mikrocenie około 100 zł masz do odbioru pełen zestaw – 3,5 godziny wideo inspiracji, do pobrania pdfy. To jest to, co teraz w takich małych fragmentach tutaj nagrywam w mp3, takie gotowce.

W przypadku salonu czy jakieś innej firmy być może wykorzystasz jakiś baner, reklamę zewnętrzną, taką tradycyjną – potykacz. Mówisz: „OK, tutaj np. możecie kupić jakieś produkty” albo „Skorzystaj z porad kosmetycznych”.

Kolega ostatnio nagrał fajny film, dotyczący jego restauracji z pracownikami. Poprosił, żeby to udostępnić – „Kup bon”. To się nazywa „Bon na przyszłość” – restauracja „Radiowa” w Opolu. Kupiłem dwa bony, każdy po 100 zł, dzięki temu dostałem plus 20 proc., więc mam łącznie na 240 zł. To spokojnie wystarczy na jeden albo dwa obiady rodzinne, kiedy przyjdziemy.

Inne inspiracje – wyobraź sobie, że jest firma, która dezynfekuje, czyści, pielęgnuje obuwie. Takie zużyte obuwie, które mamy w domu. Poszukaj sobie fanpage’a Shoe Spa i okaże się, że „Odbierzemy od ciebie z domu”.

Jakie jeszcze inne rzeczy robią? Ciasta i desery – z dowozem do domu. Tulipany, frezje z dowozem do domu. Zabawki i gry dla dzieci – z dowozem do domu, również wynajem, zdezynfekowany. Wypieki bezglutenowe, piwo rzemieślnicze z dowozem, ewentualnie materiały do piwa rzemieślniczego. Wymiana opon, czyszczenie klimatyzacji, ozonowanie – odbieramy samochód i ci odstawiamy. Karnety na przyszłość – zajęcia jogi, zumby itd., zajęcia online. Bukiety, wiązanki, kwiatki doniczkowe, nasiona, rzeczy dla ogródka z dowozem do klienta. Pyszne, ekologiczne jedzonko i słodkości – może być z dowozem do klienta. Vouchery pobytowe na przyszłość, znowu gdzieś tam w spa. Takie rzeczy mogą być też na przyszłość.

Nawet mój wspaniały klient Alkadiass, Pan Magiczny – możecie sobie wejść na jego stronę – zaczął robić pokazy magii online dla swoich klientów. Klient kupuje normalny pokaz – pewnie za połowę ceny, bo on nie musi tam jechać. Przygotowuje specjalne zaproszenie – dzieciaki sobie siedzą, jest tam 7, 8, 10 dzieciaków, które spotykają się na urodzinach i on online im to pokazuje.

Moi drodzy, to do czego bardzo was zachęcam, to jeszcze raz do tego, żeby zrobić dzisiaj dużo, dużo zamieszania właśnie w Internecie, ale takiego pozytywnego, nie nachalnego. Raczej myśl o tym, jak być ciekawym, bo kiedy będziesz ciekawym, zaczniesz gromadzić wokół siebie obserwatorów. Jeśli zostaniesz pierwszą myślą w ich głowie, to oni po tej całej epidemii, kiedy zostaną otwarte punkty handlowe, punkty usługowe, albo przyjdą na początku do ciebie, albo dosyć szybko cię gdzieś tam odwiedzą.

Taki najlepszy przykład na koniec: wejdź na Facebooka, znajdź sobie Zakład Pogrzebowy Bytom. Bazują na tym, że kiedy kogoś zabraknie w twojej rodzinie, to oni będą pierwszą myślą w twojej głowie, czyli klienta.

Życzę ci mnóstwa inspiracji, myśl pozytywnie cały czas. Dzisiaj, kiedy być może jest ciężko, myśl do przodu, co będzie za dwa, za trzy miesiące. Albo wykorzystasz tę szansę i będziesz pierwszą myślą w głowie twojego klienta, albo, kiedy zaczniemy wychodzić z kryzysu, będziesz na szarym końcu lub twojej firmy już nie będzie.

Kliknij i umów konsultację!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top